Google Search :

google search:
Google

Wednesday, March 22, 2017

MUNAFIQIN YANG CEMAS

Ust Abdul Mu'izz Muhammad
Naib Ketua
Dewan Pemuda PAS Selangor
22 Mac 2017 | 23 Jamadilakhir 1438H

Peristiwa Ahzab menyaksikan Islam dikepung dari segenap penjuru. Ketika itu disebarkan analisa bahawa Islam pasti kalah. Lantas terpampanglah sikap munafiqin yang ragu dengan masa depan Islam. Antaranya:

Mengejek masa depan Islam kononnya setaraf jamban.

Apabila golongan munafiqin mendengar jaminan Islam akan menang berdepan dengan pakatan Ahzab, bahkan akan menguasai Rom & Parsi, mereka mengejek:

"Apakah logik Muhammad menjanjikan kita kemenangan hingga dapat menguasai Rom & Parsi sedangkan pada waktu sekarang mahu keluar membuang air besar pun sangat menakutkan"

Bola Mata Berpusing-pusing Cemas.

Allah menggambarkan betapa golongan munafiqin cemas, mata mereka berpusing-pusing tidak boleh duduk diam. Gelabah seakan-akan mahu mampus.

"Kamu lihat mereka memandang ke arahmu dengan mata yang berpusing seperti orang yang mahu pengsan kerana akan mati" - al-Ahzab 19.

Menanti Masa Yang Sesuai Untuk Bergabung Dengan Ahzab.

Golongan munafiqin yang berada di Madinah menanti-nanti berita serangan Ahzab ke atas Islam agar mereka terus boleh bergabung dengan pakatan Ahzab.

"Dan jika (Madinah) diserang dari segenap penjuru dan mereka diminta agar membuat sabotaj (menyertai Ahzab), nescaya mereka akan lakukan dan itu sangat mudah bagi mereka" al-Ahzab 14

Optimis Dengan Islam.

Ahzab adalah perang yang paling mencemaskan. Senario cemas itu sengaja dicipta oleh Allah untuk menzahirkan golongan munafiqin yang licik bermuka-muka.

Hakikatnya tiada pertempuran besar berlaku, melainkan ribut pasir meranapkan motivasi pasukan Ahzab.

Nabi & para sahabat menang kerana optimis mereka dengan janji kemenangan Islam. Sementara itu wajah-wajah munafiqin terdedah seekor demi seekor.

Moga kita bukan di kalangan munafiqin.

No comments:

Post a Comment

Link

"KEYAKINAN ANDA MATLAMAT KAMI"