Google Search :

google search:
Google

Thursday, May 19, 2016

Bayar Hutang PTPTN melalui KWSP

AMARAN!
Pembayaran pinjaman PTPTN melalui KWSP hanya untuk yang tamat pengajian sahaja.

Saya ada 2 pinjaman PTPTN, diploma dan ijazah.Bayaran bulanan PTPTN secara online hanya untuk pinjaman sewaktu ijazah,dah tukar kepada Ujrah dengan bulanan Rm 130+, manakala pinjaman diploma dikira akaun berlainan, menyebabkan pinjaman diploma ada tunggakan sehingga kini RM 3,000+.

Maka hari ini, tak tau kenapa rasa macam takut sangat bila ajal dah sampai hutang masih banyak, then I decide nak keluarkan KWSP Akaun II untuk selesaikan pinjaman PTPTN bagi peringkat DIPLOMA. Saya cuma fokus pada penggunaan akaun II untuk selesaikan bayaran PTPTN sahaja tau.

1. Sila hubungi PTPTN di talian 03-2080.4455.
Laman sesawang : http://www.ptptn.gov.my/

Kenapa kene call? Sebab nak dapatkan tarikh mula & tamat tajaan beserta no pinjaman. Dan, tanyakan lah menganai pinjaman anda. Berapa baki?Berapa tunggakan? Kalau nak tengok online pun boleh sebenarnya.Kene rajin daftar dan penuhkan maklumat.

2. Seterusnya, KWSP. Sila hubungi KWSP di talian 03-8922.6000 bagi pendaftaran i-Akaun.

Untuk melakukan pengeluaran cepat dan mudah, kene ada i-Akaun untuk melakukan transaksi ya. Sekarang semuanya boleh dilakukan dengan mudah secara atas talian.Hanya perlu dial sahaja. Jangan risau takut anda menyalah gunakan duit yang ada, sebab ada syarat untuk pengeluaran.

3. Langkah seterusnya pada gambar.
Laman sesawang :  http://www.kwsp.gov.my/portal/ms/web/kwsp/home.

If view via handphone,kindly choose full version.

Penerangan pada setiap gambar.

4. Waktu saya call bahagian PTPTN, mereka ada berikan nombor pegawai untuk di hubungi. Jadi, setelah transaksi KWSP berjaya di lakukan di atas talian, maklumkan kepada pegawai PTPTN berkenan untuk memproses permintaan anda.

5. Tunggu SMS atau panggilan dari KWSP bagi urusan pengeluaran. Yang ni kene pergi kaunter/cawangan berdekatan sebab perlukan thumb print.

Itu sahaja setakat hari ini! Harap berjaya selesaikan hutang PTPTN ni. Yehuu!

No comments:

Post a Comment

Link

"KEYAKINAN ANDA MATLAMAT KAMI"