Google Search :

google search:
Google

Thursday, May 26, 2016

Pindaan Akta 355 SEJARAH TERCIPTA; USUL PERSENDIRIAN MEMINDA AKTA 355 DIBENTANGKAN DI PARLIMEN OLEH PRESIDEN PAS

Allahuakbar....Alhamdulillah usul selesai utk first reading. Perbahasan ditangguhkan pada sesi seterusnya.

*Pindaan Akta 355*

Alhamdulillah hari ini adalah hari terakhir sidang parlimen bagi Penggal Keempat Mesyuarat Kedua, Rang Undang-Undang bernama Suatu Akta untuk meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 telah berjaya dibentang oleh Yb Ahli Parlimen Marang Tuan Guru Hj Abdul Hadi Awang di parlimen hari ini atas usul  412 dari Yb Menteri.

Meskipun terdapat bantahan keras dari Ahli-Ahli Parlimen DAP yang cuba menghalang usul pindaan ini dibentang, namun keputusan Tan Sri Speaker Pandikar Amin Mulia membenarkan Ahli Parlimen Marang membentangkan usul pindaan Akta Bidang Kuasa Mahkamah Syariah.

Perbahasan bagi menyempurnakan bacaan kali pertama ditangguhkan ke persidangan akan datang. Persidangan akan datang yang terdekat bagi penggal keempat ini ialah mesyuarat ketiga yang dijangka berlangsung pada 17 Oktober 2016 akan datang.

Alhamdulillah, semoga Allah swt mempermudahkan urusan perjuangan ini.

Allahu Akbar !!

_Nasrudin bin Hassan_
_Ketua Penerangan PAS Pusat._
RUU Meluaskan BIDANG KUASA MAHKAMAH SYARIAH DI MALAYSIA DIBENTANGKAN DI DEWAN RAKYAT

Alhamdulillah. Pembentangan Usul Rang Undang-undang (RUU) Persendirian Ahli Parlimen Marang YB Dato' Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang telah dibacakan pada hari ini di Dewan Rakyat, Parlimen Malaysia.

Speaker Tan Sri Pandikar Aman Mulia membenarkan Usul Kerajaan untuk RUU Ahli Parlimen Marang didahulukan dalam senarai peraturan mesyuarat meski dibantah oleh Ahli-ahli Parlimen DAP, PSM dan PAN.

Rang Undang-undang (RUU) pindaan itu adalah untuk menambah bidangkuasa Mahkamah Shariah di Malaysia.

Allahu Akbar, Wa Lillahil Hamd!

@Muhtar Suhaili As-Sarawaki, Live dari Parlimen Malaysia.

#mantiip

No comments:

Post a Comment

Link

"KEYAKINAN ANDA MATLAMAT KAMI"