Google Search :

google search:
Google

Friday, May 27, 2016

USUL PRIVATE BILL; KENAPA PERLU TUNGGU OKTOBER?

Saya mengikuti sedikit sebanyak perbahasan dewan rakyat hari ini. Tentunya isu paling gempar adalah berkenaan private bill dari MP Marang. Alhamdulillah, pindaan RUU Mahkamah Syariah sudah berjaya dibaca buat kali pertama, kejayaan tertinggi buat perjuangan menegakkan syariat Islam di Malaysia sepanjang sejarah. Catatan bersejarah juga adalah kali pertama usul persendirian dari pembangkang diterima oleh pihak kerajaan.

Cuma isu yang sengaja dimainkan sekarang adalah, kenapa usul ini dipilih untuk dibawa ke sesi persidangan Oktober pula? Kenapa tidak diteruskan alang-alang sudah berpeluang?

Isu ini timbul kerana kita hanya ambil berita sekerat. Hanya ikuti dari laporan-laporan media punya bermacam niat lain. Saya yakin jika kita cuba memahami situasi dewan ketika usul ini diizin untuk dibaca oleh speaker, saya rasa semua boleh menerima pendirian MP Marang tersebut.

Ini kerana;
1. Belumpun lagi usul itu dibaca, rakan pembangkang dari Dap dan Pan sudah bising dan menunjukkan sikap tidak senang. Antara alasan yang dikemukan adalah kenapa terlalu tergesa-gesa? Isunya sangat besar kerana melibatkan perubahan undang-undang? Kenapa tidak bincang dulu dengan berbagai pihak?

Persoalan ini asasnya sangat tidak relevan, kerana menjadi kebiasaan parlimen berbincang berkenaan perubahan undang-undang. Itulah peranan utama dewan rakyat. Kalau bukan dewan ini, dewan mana lagi perlu dibahas? Lagipun senarai usul telah dibekalkan awal bagi setiap ahli parlimen dan ini bukan kali pertama ia tersenarai. Sebagai ahli parlimen, sangat tidak profesional jika todak bersedia dari awal. Usul ini telah dibawa ke mahkamah, telah ditubuhkan jawatankuasa khas. Di mana tergesa-gesa itu?

Apapun, TGHH melihat dari aspek dakwah. Oleh kerana mereka dilihat masih belum bersedia ekoran menyangka mustahil kerajaan akan mengizinkannya sepertimana sesi lepas, maka TGHH beri peluang untuk mereka sekali lagi mengkaji soal syariat Islam. TGHH mungkin tidak mahu ia dibincang di bawah pengaruh emosi dan tanpa fakta lengkap. Mudah-mudahan mereka boleh mengkaji sedalamnya berkait syariah Islam dari segala aspek.

2. Tempoh masa yang sempit. Hampir jam 3 petang baru diizinkan untuk dibaca. Mesyuarat dijadual berakhir 5 petang. Jika diteruskan huraian usul mungkin tidak dapat dilanjutkan kepada perbahasan. Ia juga mungkin akan mengundang fitnah dan prasangka ahli dewan bukan Islam kerana usul di no.15 diawalkan mengatasi turutan nombor sebelumnya.

Maka lebih baik jika penerangan tentangnya ditangguh terus ke sesi Oktober nanti dalam tempoh masa yang lebih luas. Biarlah perbincangan ini dilihat lebih matang.

3. Ada MP-MP muslim yang dilihat tidak bersetuju ia dibentang. Kemungkinan atas pengaruh emosi separa sedar. TGHH bimbang jika diteruskan dalam keadaan gawat itu, akan terpacul kata-kata yang boleh menjejaskan akidah mereka. Biarlah mereka diberi masa yang luas untuk mengatur kata agar lebih berhemah sebagai seorang muslim.

Adakah kita masih berpeluang? Kenapa tidak? Keadaan telah mendesak pihak kerajaan untuk tidak lagi menolak usul ini. Kini semua mata akan tertumpu kepada reaksi. Secara politiknya tiada ruang lagi untuk mereka berundur. Kalau mereka kemudiankan, akan terdedah sikap mereka dihadapan rakyat sekalian. Kita tidak rugi apa-apa.

Apapun, kita sudah melakar sejarah baru hari ini. Kita telah bersabar hampir 70 tahun untuk saat seperti ini. Maka tidak salah untuk terus bersabar menunggu beberapa bulan lagi untuk langkah-langkah seterusnya. Tidak perlu terburu-buru dalam perkara yang begitu penting ini. InsyaAllah, dengan tenang dan cermat kita mengangkat martabat Islam.

(Alang Ibn Shukrimun)

No comments:

Post a Comment

Link

"KEYAKINAN ANDA MATLAMAT KAMI"