Google Search :

google search:
Google

Saturday, May 28, 2016

Isu Calon Pilihan UMNO/BN: JANGAN GADAIKAN ISLAM DEMI KEPENTINGAN POLITIK

#Share n #Viral

*Teguran Terbuka*

1. Bekas Ahli Parlimen Kuala Kangsar Allahyarham Datuk Wan Mohammad Khair-il Anuar Wan Ahmad baru sahaja meninggalkan kita. Tanah Pusara nya masih merah. Sudah pasti, pemergiannya masih meninggalkan kesan bagi insan yang cukup dekat dengan beliau iaitu isterinya.

2. Hari ini UMNO, BN mengumumkan calon yang akan bertanding atas tiket mereka bagi kerusi Kuala Kangsar ialah Datin Mastura balu kepada Allyaharham. Jujur saya nyatakan bahawa ramai dikalangan umat Islam dinegara ini merasa terkejut dan masih mencari  rasional kenapa UMNO/BN sanggup meletakkan seorang wanita yang baru kehilangan suaminya sebagai calon.

3. Cukup-cukup melukakan. Saat baru kehilangan insan tercinta, beliau diarahkan oleh pemimpin UMNO/BN (yang tidak mempertimbangkan batasan agama dan syarak) untuk menjadi calon dalam PRK Kuala Kangsar ini.

4. Menurut Islam,  jelas Allah SWT menyebut di dalam Surah al-Baqarah tentang kewajipan wanita yang kematian suaminya untuk ditahan dalam tempoh iddah.

Disebutkan pada ayat 234 Surah al-Baqarah yang maksudnya:

"Dan orang-orang yang meninggal dunia di antaramu dengan meninggalkan isteri-isteri, (hendaklah para isteri itu) menahan dirinya (ber-iddah) selama empat bulan sepuluh hari."
(Q.S Al-Baqarah : 234)

Seluruh ulama' juga bersepakat tentang kewajipan beriddah selama 4 bulan 10 hari ini (al-Mughni).

Di dalam tempoh iddah kematian suami, salah satu perkara yang perlu dilakukan isteri balu adalah  berkabung atau hidad selama tempoh iddah. Perkara ini juga dapat difahami dalam satu hadis Nabi SAW:

لَايَحِلُّ لِامْرَأًةٍ تُؤْمِنُ بِا اللهِ وَلْيَوْمِ الْاخِرِانْ تُحِدَّ عَلَى مَيِّتٍ فَوْقَ ثَلَاثٍ (اَيْ ثَلَاثِ لَيَالٍ) اِلَّاعَلَى زَوْجٍ ارْبَعَةَ اَشْهُرٍوَعَشْرًا
Artinya:
“Tidak halal bagi wanita yang beriman kepada Allah dan hari akhirat untuk (hidad) berkabung atas mayat lebih dari tiga hari tiga malam kecuali suaminya, yaitu selama empat bulan sepuluh hari.”

Para ulama mazhab sepakat atas wajibnya wanita yang ditinggal mati suaminya untuk melakukan hidad (berkabung). (Rujuk Fatwa Kontemporari, al-Qardhawi)

Bahkan Saidina Umar R.A pernah menyuruh perempuan yang sedang ber-iddah supaya pulang dari Baida’ dengan melarang mereka daripada menunaikan haji. Hal ini kerana iddah itu adalah hak Allah SWT dan hak manusia dari sudut menjaga benih dan nasab suami, sedangkan hak haji itu hanya khusus untuk Allah SWT sahaja.

Hal ini juga dapat difahami melalui kisah yang masyhur yang diriwayatkan dari Zainab Bt Kaab berkenaan kisah Al-Fira'iah tentang ketegasan Rasulullah SAW dalam menyuruh Firai'ah untuk tinggal di rumah, hingga tamat iddahnya.

Walaupun terdapat beberapa pengecualian untuk keluar atas keperluan yang dharurat, ianya mestilah dengan sebab yang kukuh, namun menjadi calon pilihanraya pastinya beliau akan terdedah dengan belbagai perkara yang terkadang melangkaui batasan syarak.

5. Islam menggariskan perkara ini dengan sangat teliti. Ini menujukkan keprihatinan ajaran Islam agar tidak melukakan perasaan keluarga suaminya dengan keluar terus (selepas kematian itu). Bahkan di dalam masa iddah, dia dikehendaki memakai pakaian yang sopan dan tidak berhias serta berlebih-lebihan.

6. Antara tujuan dari panjangnya waktu iddah ialah menunjukkan rasa bersedih (berduka) atas kematian suami. (al-mughni)

7. Nanti saat berkempen calon UMNO/ BN ini semestinya perlu berhadapan dengan masyarakat, bersalaman tidak kira lelaki atau perempuan, terdedah dengan fitnah yang banyak pada dirinya, apatah lagi ini adalah pilihan raya. Persoalannya diamanakah pertimbangan agama Islam dalam diri pucuk pimpinan UMNO sekarang ini? Dimanakah ilmuan dan agamawan UMNO? Adakah cukup sekadar membisu demi survival politik semata-mata?

8. Apakah hanya dengan bermain politik simpati cukup untuk memancing undi rakyat? Terbukti kini UMNO/BN sanggup melakukan apa sahaja demi survival politik mereka.

9. Sebagai penutup, PAS kini terus konsisten membawa aspirasi rakyat. Buktinya pada Pilihanraya kecil ini, PAS mengetengahkan calon yang berpegang teguh dengan ajaran Islam, berkaliber serta profesional untuk berkhidmat kepada rakyat. Politik matang dan sejahtera PAS wajar menjadi pilihan rakyat untuk masa depan Malaysia yang lebih cemerlang.

*Hafez Sabri*
_(Ketua Lujnah Dakwah Dewan Pemuda PAS Malaysia, juga merupakan Timbalan Ketua Pemuda PAS Perak)_

No comments:

Post a Comment

Link

"KEYAKINAN ANDA MATLAMAT KAMI"