Google Search :

google search:
Google

Sunday, May 29, 2016

ugut dan gertak tidak akan mendapatkan rasa hormat, sebaliknya ia hanya mendatangkan rasa jijik

Timmy say status

Timny say :-Permainan cabar-mencabar dan perlumbaan nak tunjuk siapa kow tow kat siapa antara parti-parti bukan Islam telah bermula dan tidak akan berakhir sampai bila-bila.

Mereka saling mencabar tanpa memikirkan kesannya pada sesiapa selain agenda politik sempit mereka.

Ya, kamu nak orang hormat suara minoriti, tapi bukan dengan cara menyerang atau menghina kehendak suara majoriti. Belajarlah hormat orang lain dahulu, sebelum minta orang lain hormati kamu. Menggunakan cara ugut dan gertak tidak akan mendapatkan rasa hormat, sebaliknya ia hanya mendatangkan rasa jijik.

Kamu bantah kerana kamu takut. Tapi apakah ketakutan kamu benar atau ia sekadar ilusi? Kebanyakan masa, Ilusi yang kamu takut itu cumalah bayangan kamu. Manusia umumnya takut pada perkara yang dia tidak tahu.

Cuba fikir kalau ada orang war-warkan bahawa besok kamu akan kemalangan maut, sehingga kamu percaya dan tidak berani keluar dari rumah, apakah itu wajar? Semenangnya tidak wajar. Tapi itulah yang kamu sedang lakukan sekarang kerana perlumbaan politik sempit kamu.

Debatlah secara sihat di parlimen. Yang ini, kamu ada kuasa demokrasi untuk tidak mengundi.

Ramai rakyat tak sokong GST yang mengubah hidup setiap rakyat, kamu lulus juga.

Tapi usul RUU ini untuk penjenayah dan orang jahat, yang bilangannya teramat sedikit jika dibandingkan dengan rakyat yang baik, apa pula yang kamu risaukan?

Nasib rakyat biasa kamu tak kisah, nasib penjenayah kamu pula ambil berat? Apa pertimbangan kamu sebenarnya?

Cukuplah dengan mainan persepsi dan saling mencabar dari sudut siapa kow tow kepada siapa. Bukan sahaja ia tidak sihat, ia juga menyebarkan permikiran yang bersifat emosi dan tidak rasional.

No comments:

Post a Comment

Link

"KEYAKINAN ANDA MATLAMAT KAMI"