Google Search :

google search:
Google

Tuesday, March 21, 2017

PAS Bersendirian Bertanding Semua Kerusi Di Terengganu

20/03/2017

KUALA TERENGGANU – PAS akan menjadi pembangkang yang unggul dan dilihat sebagai sebagai parti yang layak bertanding pada semua kerusi di negeri Terengganu pada pilihan raya umum (PRU) akan datang.

Tokoh wartawan dan orang lama PAS, Tuan Haji Subki Abdul Latif berkata, PAS tidak ada pilihan yang banyak buat masa ini, tetapi yakin PAS akan menjadi pembangkang yang kuat.

“PAS akan menjadi pembangkang yang tunggal yang kuat kerana PAS dengan bersendirian dia dapat mengemukakan pendapatnya,

“mungkin pada masa ini PAS tidak mendapat kejayaan yang besar, tetapi pada jangka panjangnya PAS akan menjadi kuat,” ujarnya

Beliau berpendapat, adalah ‘membuang masa’ berbincang dengan parti-parti lain kerana mereka tidak bersedia menerima syarat yang dikemukakan PAS.

Beliau berkata demikian pada sesi temubual dengan Harap TV di sini semalam Ahad, 19 Mac.

“sepatutnya PAS bertanding semua…..dulu pun, dua tiga PRU yang lepas sepatutnya, PAS bertanding semua tapi kerana wujudnya Pakatan jadi kita bahagi-bahagikan kerusi,

“parti-parti yang ada itu memaksa PAS untuk bersedirian…….maka pilihan kita tidak ada, sepatutnya apabila mereka telah berpecah dengan Umno mereka mengikut PAS kerana PAS telah ada dasar ‘PAS Ganti Umno’,” jelasnya.

Menyentuh RUU 355 yang akan dibawa oleh Barisan Nasional pada sidang parlimen, beliau berkata, ia menjadi tanggungjawab kerajaan membawa perkara tersebut.

Katanya, sepatutnya Dato’ Onn Jaafar telah melaksanakan kehendak Islam sejak Malaysia merdeka sebagaimana yang disarankan oleh pemimpin PAS.

Menurutnya, Dr Burhanuddin al-Helmi berkata ketika menerima kemerdekaan, tidak ada kemerdekaan yang sebenarnya, tanpa melaksanakan syariat Islam.

“tetapi apabila PAS sokong, tidak bermakna PAS akan ‘tutup’, kalau PAS tak ada, mungkin dia tak buat, (dan memang) sepatutnya pindaan RUU 355 itu kerajaan yang bawa, tetapi kerajaan gagal bawa, jadi PAS yang bawa,

“kita sudah lama wujudkan enakmen syariah di Kelantan dan Terengganu, jadi dengan yang dibawa oleh mereka sesuai dengan apa yang dkemukakan PAS, kita akan sokong asalkan undang-undang syariah dapat dilaksanakan,” tegasnya.

Menyentuh tentang dakwaan, kononnya Umno bersetuju memberi laluan kepada PAS untuk menguasai beberapa negeri beliau berkata, ia hanya ‘cakap-cakap manis’ sahaja.

Sedangkan hakikatnya, Umno sebenarnya tidak mahu PAS bertanding walau satu kerusi pun.

“Umno ni dia tak akan setuju (parti lain) ambil satu kerusi pun dalam dunia ini! Dia (Umno) nak ambil semua itu hajat dia,” tambah beliau.

No comments:

Post a Comment

Link

"KEYAKINAN ANDA MATLAMAT KAMI"