Google Search :

google search:
Google

Saturday, June 3, 2017

Almarhum Haji Yusof Rawa sentiasa konsisten membangkitkan mengenai gejala riddah dan kemurtadan

Waktu beliau menjawat jawatan Yang Dipertua PAS Pusat, Almarhum Haji Yusof Rawa sentiasa konsisten membangkitkan mengenai gejala riddah dan kemurtadan yang dialami oleh masyarakat Islam di Malaysia, termasuk yang diakibatkan oleh gerakan Kristianisasi.

Hakikat ini terbukti bila dilihat kepada kandungan ucapan-ucapan dasar Almarhum Haji Yusof Rawa di dalam Muktamar-Muktamar Tahunan PAS.

Di dalam ucapan dasar pada Muktamar Tahunan PAS Kali Ke-30 pada 13 April 1984, Almarhum Haji Yusof Rawa berkata: “Kita yakin masalah pembebasan ummah masih menjadi persoalan yang serius dalam kehidupan umat Islam sekarang. Gejala riddah dan kemurtadan yang dialami oleh masyarakat Islam kini tetap merupakan ancaman yang meletak umat Islam di persimpangan yang mengharukan. Kerana itu perjuangan pembebasan ummah kekal menjadi dasar dan keutamaan dalam perjuangan kita. Tetapi walau apa pun keutamaan dasar dan program yang diatur bagi melaksanakan dasar itu, ia tidak akan keluar dari garis besar perjuangan, iaitu iqamat al-din, perjuangan menegakkan agama Allah dan mendaulatkan hukum-hukumnya.”

Di dalam ucapan dasar pada Muktamar Tahunan PAS Kali Ke-32 pada 26 September 1986, Almarhum Haji Yusof Rawa berkata: “Kita ingin mengulangi bahawa untuk memelihara aqidah umat Islam, kita wajib mempergiatkan lagi penyebaran pengetahuan mengenai batas-batas iman dan kufur. Ilmu mengenai perkara ini wajib dipelajari dan diketahui oleh setiap orang Islam secara fardhu ain, sekira-kira mereka dapat memelihara dan menjaga iktiqad dan kepercayaan mereka.”

Di dalam ucapan dasar pada Muktamar Tahunan PAS Kali Ke-33 pada 10 April 1987, Almarhum Haji Yusof Rawa berkata: “Oleh itu kita akan terus memerangi gejala riddah dan semua aliran yang meruntuhkan... Kesan kepada keselamatan negara yang timbul daripada masalah pendatang haram, penyalahgunaan dadah dan penyebaran ajaran Kristian serta ancaman pengaruh Zionis yang berpengkalan di Singapura adalah sukar untuk dijangkakan... Mereka juga mungkin menjadi sebahagian daripada anggota gerakan Kristian antarabangsa yang cergas dan masuk ke negara ini secara berprogram.”

Di dalam ucapan dasar pada Muktamar Tahunan PAS Kali Ke-35 pada 31 Mac 1989, Almarhum Haji Yusof Rawa berkata: “Gerakan Yahudi untuk menghancurkan Islam dan umatnya tidak pernah berhenti sejak dari kejatuhan Khaibar. Gerakan gereja antarabangsa juga tidak pernah berhenti sejak dari kejatuhan Rom. Dendam mereka terus membakar kedengkian yang sedia ada kepada mereka. Mereka akan menggunakan apa juga kesempatan melalui berbagai-bagai gerakan politik atau tentera untuk menghancurkan umat Islam dan aqidah umat Islam. Gerakan isytisyraq atau orientalis dengan menggunakan bidang pemikiran dan penulisan untuk merosakkan kesucian aqidah tauhid.”

Lebih dari ini, Almarhum Haji Yusof Rawa juga pernah mendedahkan pada tahun 1987 mengenai betapa seramai 66,000 orang Melayu didapati tidak beragama Islam, yang diikuti dengan ceramah pemimpin PAS seperti Haji Mohamad Sabu mengenai ancaman Kristianisasi di Malaysia.

Dr Mujahid sudah bacakah segala kenyataan ayahanda dia mengenai gejala riddah dan kemurtadan ni sebelum menulis mengenai Almarhum? Takkanlah Dr Mujahid nak kata ayahanda dia, Almarhum Haji Yusof Rawa, dan Presiden AMANAH, Haji Mohamad Sabu, adalah pembohong pula?

No comments:

Post a Comment

Link

"KEYAKINAN ANDA MATLAMAT KAMI"