Google Search :

google search:
Google

Friday, September 2, 2016

PAS SEDIA BERPAKAT DENGAN PIHAK YANG SERIUS MEMPERJUANGKAN AGENDA ISLAM

Alhamdulillah. Berikut adalah jawapan saya kepada soalan Wartawan Harakah bila ditanya adakah PAS akan bekerjasama dengan Parti Pribumi Bersatu Malaysia. Diterbitkan dalam Harakah Edisi 30 Zulkaedah - 2 Zulhijjah 1437H/ 2-4 September 2016.

Wartawan Harakah: Mohon ulasan saudara selaku AJK PAS Pusat berkenaan isu PAS sedia bekerjasama dengan semua parti termasuk Parti Bersatu demi menjatuhkan BN, ini dinyatakan sendiri oleh Naib Presiden PAS, Dato' Nik Mohd Amar.

Muhtar Suhaili As-Sarawaki: Alhamdulillah. Inilah pendirian dan penyelesaian PAS:

PAS terus sedia berpakat dengan semua pihak yang sedia menerima perjuangan Islam. Namun tidak akan bersama dengan sesiapa sahaja yang tidak setia dan tidak bersedia bersama acuan PAS, berpandukan konsep yang ditunjuk oleh Al-Qur'an, Kalam Allah dan Ilmunya:

وَتَعَاوَنُواْ عَلَى ٱلۡبِرِّ وَٱلتَّقۡوَىٰۖ وَلَا تَعَاوَنُواْ عَلَى ٱلۡإِثۡمِ وَٱلۡعُدۡوَٰنِۚ وَٱتَّقُواْ ٱللَّهَۖ إِنَّ ٱللَّهَ شَدِيدُ ٱلۡعِقَابِ

"Dan hendaklah kamu bertolong-menolong untuk membuat kebajikan dan bertakwa dan janganlah kamu bertolong-menolong pada melakukan dosa (maksiat) dan pencerobohan dan bertakwalah kepada Allah, kerana sesungguhnya Allah maha berat azab seksaNya (bagi sesiapa yang melanggar perintahNya)." (Surah Al-Maidah, ayat 2).

Dalam kondisi semasa sekarang, fokus PAS ialah memperkukuhkan Blok Ke-3 yang dinamakan sebagai Gagasan Sejahtera (GAGASAN). Ia kini adalah gabungan PAS dan Parti IKATAN sebagai founding members dan pada masa akan datang akan turut dianggotai oleh parti-parti lain (tidak termasuk DAP dan PAN yang mana parti telah memutuskan hubungan dan tidak bekerjasama dengan kedua-duanya).

GAGASAN akan turut melibatkan gabungan NGOs (Non-Government Organizations) dan NGIs (Non-Government Individuals). Perbincangan dengan parti-parti lain termasuk BERSATU boleh diadakan namun fokusnya hendaklah selari ke arah memperkukuhkan GAGASAN.

Usaha parti kini perlu ditumpukan kepada Roadmap PAS Menuju PRU14 & Selepasnya. Roadmap ini mengandungi pelan tindakan dan tawaran PAS untuk Malaysia. Ia dicerakinkan dan dihuraikan kepada beberapa fasa di dalam Wawasan Induk Negara (WIN).

Bagi memastikan syar’iat Islam terus terbela pada masa hadapan, usaha-usaha proaktif bermula dari saat ini perlu digembelengkan dan dipacu. Roadmap kepada usaha melakukan inqilabiyyah iaitu perubahan dengan mencabut jahiliyyah dari akar umbinya sedang diusahakan dan akan dikongsikan hasrat ini kepada akar umbi dalam masa terdekat.

Pemerkasaan Parti, Transformasi Imej dan Halatuju Politik yang dikupas dan dibahaskan ialah bagi memastikan PAS menerajui politik negara dengan solusi Islam. PAS hendaklah berjuang atas PRINSIP dan bukan PERSEPSI.

Ini memerlukan PAS membina jatidiri PAS sendiri dan bertegas dengan strategi dan budaya berasaskan panduan Al-Qur’an dan As-Sunnah. Budaya Politik Matang dan Sejahtera (BPMS) yang dikembangkan oleh PAS kini adalah selari dengan tuntutan syahadah yang perlu kita pasakkan dalam diri dan masyarakat ke arah menuju Wawasan Islami.

Siiru 'ala barakatillah, teruskan perjuangan! ✅👍

#InilahPenyelesaianKita
#BertekadMelebarMuafakat
#BeristiqamahHinggaKemenangan

No comments:

Post a Comment

Link

"KEYAKINAN ANDA MATLAMAT KAMI"