Google Search :

google search:
Google

Sunday, November 20, 2016

Tiada laluan mudah untuk BN raih dua pertiga

Keyataan Media PAS Kedah 20/11/2016.

1. PAS Kedah bersama rakan-rakan politik tidak akan memberi laluan mudah kepada BN mempertahankan kerajaan Negeri apatah lagi memperolehi majoriti dua pertiga kerusi Dewan Undangan Negeri dalam Pilihanraya Umum ke 14 nanti.

2. Kenyataan Pengerusi Perhubungan Umno, Dato' Seri Ahmad Bashah Md Hanipah di konvensyen parti itu, yang mahu meraih majoriti dua pertiga dalam PRU14, adalah kenyataan yang tidak berpijak di bumi nyata. Ia dibuat hanya untuk menyuntik semula keyakinan kepada ahli-ahli Umno yang semakin bercelaru ekoran perpecahan besar yang melanda parti itu sehingga tertubuhnya parti Bersatu. Bukan rahsia lagi, para pemimpin Umno Negeri termasuk Ahmad Bashah sendiri terpaksa turun ke akar umbi untuk memujuk ahli-ahli supaya tidak meninggalkan parti.

3. Sejak diberi mandat semula pada PRU13, BN nampaknya masih kabur dalam merancang pembangunan ekonomi dan urustadbir negeri yang berkesan. Sebagai perbandingan terhadap kegagalan sasaran pendapatan kerajaan Kerajaan Pakatan Rakyat berjaya dicapai 92 peratus pada tahun 2010 dan 98 peratus pada tahun 2011. Sedangkan di zaman BN, sasaran hasil negeri yang berjaya dicapai pada tahun 2014 hanya 79 peratus, manakala 2015 sebanyak 55 peratus.

4. Sebagai kerajaan yang mendakwa mereka terbaik, BN sepatutnya mengemukakan cadangan bagaimana kaedah menjimat perbelanjaan disamping mengurang kebergantungan kepada kerajaan pusat menerusi hutang. Selain itu hendaklah berfikir bagaimana menambah rezab kerajaan bukan dengan mengurangkan milikan Negeri. Semasa Kerajaan PR dijatuhkan dahulu, kedah memiliki rezab sejumlah RM208.9juta (2013). Hari ini rezab Kedah tinggal RM43.31juta. Ke mana ia dibelanjakan?

5.Dalam persidangan DUN Kedah baru-baru ini, ADUN pembangkang, khususnya PAS, telah memperlihatkan mutu perbahasan yang tinggi, jitu dan memahami sepenuhnya isu pentadbiran kerajaan Negeri. Justeru, jika mereka diberi kepercayaan oleh rakyat untuk menerajui Kedah pada PRU14 nanti, ia tidak membawa masalah yang besar terhadap rakyat.

6. Semoga impian rakyat Kedah untuk melihat berlaku perubahan besar dalam kepimpinan kerajaan negeri akan dapat direalisasikan pada PRU14 nanti.

DR AHMAD FAKHRUDDIN BIN FAKHRURAZI
Pesuruhjaya PAS Kedah
20 November2016.

No comments:

Post a Comment

Link

"KEYAKINAN ANDA MATLAMAT KAMI"