Google Search :

google search:
Google

Monday, November 21, 2016

Waspada wahai pengkhianat, kita ada akhirat

USTAZ ABD RAZAK MUTHALIB
18 November 2016

SIAPA pengkhianat yang tercatat dalam sejarah Islam? Ramai. Bermula semenjak zaman Rasulullah SAW, zaman sahabat, khalifah sehinggalah ke hari ini, pengkhianat tetap wujud. Namun, mereka muncul dalam pelbagai watak dan berlainan cerita.

Khianat zaman Nabi SAW

Sebagai contoh, pada zaman Rasulullah SAW wujud pasangan pengkhianat suami isteri yang terkenal, bahkan terpahat namanya dalam al-Quran. Itulah Abu Lahab, si pengkhianat yang dilaknat. Satu surah diturunkan memberi ancaman atas kejahatan yang dilakukannya bersama isteri ke atas Rasulullah SAW. Surah Al-Masad menjadi bukti.

Ada juga watak pengkhianat seorang wanita. Kisah Zainab binti Al-Harith juga tidak boleh dilupakan. Seorang wanita Yahudi yang mengambil kesempatan menghidangkan daging kambing yang dicampuri racun. Lalu Rasulullah SAW pun memakan bahagian paha yang menjadi kegemaran Baginda SAW. Turut makan bersama Baginda SAW ialah seorang sahabat bernama Basyar bin Al-Barra' bin Ma'rur.

Selepas menjamah daging tersebut, Baginda SAW memuntahkannya semula dan berkata: "Daging ini memberitahu ku yang ia beracun". Lalu, wanita Yahudi tersebut dibawa berjumpa Rasulullah SAW. Baginda SAW bertanya mengapa dia melakukan sedemikian? Zainab mengaku dia telah memasukkan racun dan berkata: "Aku berkata kepada diriku, sekiranya dia (Muhammad) seorang raja, aku boleh berehat daripadanya (selepas mati akibat racun), tetapi sekiranya dia seorang nabi, maka dia pasti memberitahu ku perihal racun tersebut".

Rasulullah SAW memaafkannya. Tetapi akhirnya beliau dibunuh sebagai hukuman kisas selepas kematian Basyar bin Al-Barra' akibat memakan daging beracun tersebut. (Rujuk: Al-Mubarakfuri, Al-Rahiq Al-Makhtum, (Riyadh: Dar Ibn Jauzi, 2000), m/s 383)

Lihatlah, peranan khianat boleh dilakukan oleh sesiapa sahaja. Tidak pernah memilih jantina. Walaupun Zainab binti Al-Harith seorang wanita, namun apabila kejahatan menguasai dirinya, apa sahaja ruang yang ada akan digunakan bagi memusnahkan orang-orang yang tidak disukai.

Banyak lagi siri-siri pengkhianatan terhadap Rasulullah SAW yang dilakukan oleh golongan Yahudi yang terdiri dari kaum Bani Qainuqa', Bani Nadhir, Bani Quraidhah dan juga Yahudi di Khaibar.

Ombak murtad era Abu Bakar

Semasa zaman pemerintahan Abu Bakar Al-Siddiq sebagai khalifah pertama, beliau juga menghadapi detik getir pengkhianatan yang dahsyat. Ombak murtad yang diharungi beliau begitu kuat. Islam menghadapi tentangan ibarat sebuah kapal di tengah samudera yang dilambung ombak dari arah kiri, kanan, depan dan belakang.

Bukan calang-calang orang yang sanggup dan berani mengemudi kapal dalam situasi begini. Namun, ALLAH mengurniakan kepada umat ini seorang nakhoda yang cerdas, tangkas, berani dan tegas. Setinggi mana pun gelombang murtad yang melanda ketika itu, beliau tetap berdiri teguh menghadapi dan memerangi mereka. Itulah Abu Bakar Al-Sidiq.

Ibn Jarir Al-Tabari di dalam Tarikhnya menggambarkan bagaimana peristiwa pengkhianatan dengan murtad ini berlaku. Setelah wafatnya Rasulullah SAW, Musallamah Al-Kazzab di Yamamah, Al-Aswad Al-Unusi di Yaman, Thalihah bin Khuwailid dari bani Asad, telah murtad semuanya. Diikuti dengan murtadnya seorang wanita, Sajjah binti Al-Harith dari Bani Tamim di Semenanjung Arab. Gejala murtad ini merebak dengan pantas di dalam setiap kabilah seperti kabilah Qadha'ah, Al-Harith, Hawazin, Amman, Hadramaut dan Tuhamah.

Namun, perancangan teliti dan berbekalkan semangat serta tanggungjawab mempertahankan kesucian Islam, Abu Bakar Al-Siddiq bersama sahabat yang lain berjaya mengekang dan mematikan hasutan murtad ini.

Perjuangan Abu Bakar memerangi jenayah murtad di zamannya sentiasa menjadi sebutan apabila sejarah beliau diingati. Akhirnya, hayat khalifah pertama ini berakhir dengan tragedi pengkhianatan juga. Seorang pengkhianat Yahudi telah meletakkan racun di makanannya. Setahun selepas peristiwa ini, Abu Bakar pun wafat.

Najis khianat tetap wujud

Kesan perjuangan Abu Bakar dirasai khalifah kedua, Umar Al-Khattab. Pada era ini, pengkhianatan semakin reda. Umar banyak melakukan pembaharuan dalam sistem pentadbirannya. Wilayah Islam juga dapat dikembangkan dengan luas. Islam menguasai negeri Syam, Iraq, Yaman, Mesir dan lain-lain lagi. Bahkan, di era ini juga panji Islam dapat berkibar megah hingga menguasai dua kuasa terbesar iaitu Rom dan Parsi.

Namun, najis khianat tetap wujud dan mengotori lantai riwayat hidup Umar Al-Khattab. Sejarah mencatatkan kisah tragis bagaimana hayat khalifah kedua ini berakhir di tangan seorang pengkhianat Majusi. Abu Lu'lu' telah menikam Umar Al-Khattab ketika beliau menunaikan solat Subuh. Si pengkhianat inilah yang= dijulang, disanjung dan dipuja oleh puak Syiah hingga ke hari ini.

Pengkhianatan era Uthman

Kapal Islam bertukar nakhoda. Uthman bin Affan mewarisi khilafah yang ditinggalkan oleh Umar Al-Khattab. Walaupun menara Islam berdiri megah dan semakin tinggi ketika ini, tidak bermakna ia sunyi dari tiupan angin pengkhianatan.

Muncul di era Uthman seorang lelaki berbangsa Yahudi yang telah meniup bara fitnah hingga meletusnya api kebakaran yang dahsyat. Abdullah bin Saba' atau disebut Ibn Al-Sauda' adalah watak lelaki pengkhianat yang jahat.

Menzahirkan keislamannya di zaman pemerintahan Uthman, tetapi menyembunyikan pengkhianatannya. Dalam diam-diam dia telah menyalakan api fitnah dalam kalangan umat Islam. Mempengaruhi umat Islam dengan menabur pembohongan di atas nama Islam. Menghasut umat Islam ketika itu untuk mempertikaikan kelayakan Uthman sebagai khalifah. Hasutannya membawa mesej bahawa Ali yang lebih berhak menjadi khalifah. Akhirnya apabila api fitnah yang ditiup oleh Ibn Sauda' ini menyala marak, penentangan secara terbuka berlaku dan membawa kepada tragedi pembunuhan Uthman bin Affan secara zalim.

Bacalah kisah Abdullah bin Saba' dan kita akan tahu bagaimana pengkhianatannya yang sangat dahsyat. Laman riwayat sahabat terpalit dengan kekotoran fitnah yang dilempar olehnya hingga membawa kepada pertumpahan darah. Manusia inilah yang sebenarnya menjadi pengasas kepada Syiah yang wujud sekarang tetapi cuba dinafikan oleh mereka. Namun, catatan sejarah ini tidak dapat dipadamkan lagi kebenarannya.

Tidak puas hati

Apabila Ali bin Abi Talib mengambil alih peranan khalifah, beliau juga tidak selamat dari kejahatan pengkhianat. Api fitnah yang dinyalakan si Yahudi Abdullah bin Saba' masih marak menyala. Dia dan pengikutnya masih tidak puas hati dengan hanya membunuh Uthman, tetapi sebenarnya ingin membunuh Islam sendiri dan melenyapkannya.

Golongan pengkhianat ini yang membunuh Uthman, tetapi kemudian mereka juga yang berpura-pura menuntut supaya pembunuh Uthman mesti dihukum. Menangislah mereka dengan tangisan air mata buaya di atas kematian Uthman. Mereka mencurahkan lagi minyak di atas api fitnah yang mereka sendiri nyalakan. Umat Islam ketika itu dihasut untuk bangkit menentang Ali bin Abi Talib kerana fitnah bahawa beliau tidak menuntut bela di atas kematian Uthman dan tidak berusaha mencari pembunuhnya. Padahal hakikat sebenar adalah sebaliknya.

Ali bin Abi Talib terpaksa berhadapan dengan golongan ini. Kisahnya agak panjang untuk diceritakan di ruang yang terbatas ini. Pengkhianatan dan fitnah Abdullah bin Saba' dan pengikutnya inilah akhirnya mencetuskan sejarah hitam di era khalifah yang keempat. Perang Jamal, pembunuhan Zubair Al-Awwam, pengkhianatan khawarij, peristiwa Nahrawan dan hingga membawa kepada tragedi pembunuhan Ali bin Abi Talib. Khalifah keempat ini telah gugur di tangan si pengkhianat dari golongan Khawarij, Abdul Rahman bin Muljam.

Pengkhianat elit

Demikianlah kisah pengkhianatan yang tertulis dalam lembaran sejarah Rasulullah SAW dan empat khalifah utama. Ia tidak mungkin dipadamkan lagi. Kekal sebagai peringatan bahawa berwaspada dengan pengkhianat.

Pengkhianatan tetap berterusan diwarisi pelbagai watak di dalam suasana berbeza. Di zaman sekarang, pengkhianatan boleh berlaku dengan cara yang lebih elit. Mengaut keuntungan harta, menyeleweng khazanah negara untuk kemewahan diri dan sanak saudara, itu juga adalah pengkhianatan kepada amanah yang diberikan rakyat jelata. Waspada wahai pengkhianat. Kita ada akhirat!
Via-Sinar Harian
_______________________________________

MOGA PANKIANAT BACA ARTIKEL INI

No comments:

Post a Comment

Link

"KEYAKINAN ANDA MATLAMAT KAMI"