Google Search :

google search:
Google

Saturday, January 28, 2017

Bila Tidak Berkuasa Semua Terdedah

Hj Idris Hj Ahmad
Naib Presiden Pas
27/1/17

Inilah budaya politik negara membangun, apabila tidak berkuasa semua terdedah. Semua pakat bersuara tentang salah laku pemimpin sebelumnya. Terbaru bekas Penolong Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM) ketika itu, Datuk Abdul Murad Khalid berkata, Laporan Tahunan BNM pada 1994 hanya mencatatkan kerugian sebanyak  (RM44 bilion) akibat kegiatan perdagangan mata wang sepanjang 1991 hingga 1993.

Menurut beliau, Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) pernah meminta BNM memberi penjelasan tentang kerugian yang dikatakan terbesar pernah dicatatkan dalam sejarah perbankan antarabangsa itu.

Datuk Abdul Murad menambah, transaksi berbentuk spekulasi melibatkan pelbagai mata wang asing termasuk pound sterling, dolar Amerika Syarikat (AS), mark Jerman dan yen itu direkodkan oleh seorang kakitangan berpangkat rendah BNM.

Ini sikap yang tidak baik berlaku di dalam tata kelola dalam pentadbiran di negara ini. Sifir mudahnya, buatlah apa sahaja sewaktu kamu berkuasa, kerana semuanya kebal tidak ada siapa yang berani menyentuh.

Ia akan terdedah apabila sudah tidak berkuasa. Inilah yang berlaku kepada Tun Mahathir sekarang. Segala yang beliau lakukan akan terdedah. Selama ini semuanya menikus. Akhirnya rakyat menjadi mangsa angkara perbuatan pemimpin yang tidak telus. Pemimpin dan kroni tidak terasa dengan permainan mereka, tetapi rakyat menderita kerana asas ekonomi negara kucar kacir.

Datuk Seri Najib pun perlu ambil ingatan, apa yang berlaku mengenai 1MDB akan terdedah juga apabila beliau tidak ada kuasa.

Oleh itulah ia tidak akan selesai jika hanya tukar individu, bukan sistem. Siapa pun naik maka itulah yang berlaku kerana skrip sama, cuka pelakon berbeza. Sebab itu Pas yakin perubahan bersama Islam untuk selamatkan negara dan rakyat di negara ini tanpa mengira agama atau bangsa.

No comments:

Post a Comment

Link

"KEYAKINAN ANDA MATLAMAT KAMI"