Google Search :

google search:
Google

Saturday, May 13, 2017

HANYA TAHALUF SIYASI YANG BATAL

Dlm kerajaan Selangor adalah kerjasama utk rakyat dsbnya5. Dgn kerajaan persekutuan juga kerjasama utk rakyat dsbnya. Contohnya Kerjasama utk RUU355. Bukan tahalluf antara parti.

HANYA TAHALUF SIYASI YANG BATAL

Oleh: Dr Tanaka Mustaf

1) Majlis Syura Ulama PAS memutuskan Tahaluf Siyasi dengan PKR batal serta merta. Apa maknanya? Maknanya, tiada lagi tahaluf siyasi dengan PKR. Apa ertinya? Ertinya tiada lagi kerjasama politik dengan PKR.

2) Habis tu? Bagaimana dengan exco PAS dalam kerajaan negeri Selangor? Menggeleparlah sekalian manusia yang tidak sabar-sabar mahu mengambil alih kerusi exco yang dipegang wakil rakyat PAS.

3) Sabar. Nanti dulu. Yang dibatal itu adalah tahaluf siyasi, kerjasama politik. Itu saja. Tidak bermakna kerjasama dalam bentuk lain terbatal juga. Kerjasama ekonomi, kerjasama sosial, kerjasama isu semasa, kerjasama majlis kenduri, kerjasama sukan, kerjasama itu dan ini... banyak lagi kerjasama selain kerjasama politik.

4) Kerjasama politik ini lebih kepada kerjasama politik kepartian, yakni kerjasama saat pebahagian kerusi, kerjasama saat kempen pilihanraya, kerjasama jentera pilihanraya, kerjasama supaya tak bertembung dalam pilihanraya dan sebagainya. Yang ini terbatal, dan PAS dah taknak bekerjasama dalam politik kepartian ini.

5) Adapun kalau PKR nak bekerjasama dalam isu RUU355, silakan. Jika nak bekerjasama dalam isu ekonomi rakyat, silakan. Nak buat majlis hari jadi jemput pemimpin PAS, silakan. Alaaaahh... macam PAS dengan UMNO laa... takde tahaluf siyasi pun. Takde kerjasama politik pun. Tapi bekerjasama dalam isu-isu yang menjadi kepentingan rakyat dan umat.

6) Jadi, PAS enggan keluar dari kabinet kerajaan Selangor mungkin atas dasar menjaga kepentingan rakyat. Jika tidak bekerjasama dengan PKR pun, PAS bekerjasama dengan Azmin.

7) So, disebabkan ada lagi bentuk kerjasama lain selain kerjasama politik (tahaluf siyasi) walaupun tidak rasmi seperti tahaluf siyasi, maka anda tak perlu gelepar dan meroyan lebih kut. Rileks-rileks sudah.

Sekian.

p/s: Satu lagi saya rasa laa... PAS sengaja tak nak keluar dari kerajaan Selangor sebab nak bagi wakil rakyat AMANAH meroyan.

No comments:

Post a Comment

Link

"KEYAKINAN ANDA MATLAMAT KAMI"