Google Search :

google search:
Google

Friday, July 8, 2016

KITA BIARKAN NON MUSLIM JADI PENGHUNI NERAKA?

Kita abaikan tanggungjawab untuk menjelaskan islam kepada bukan islam. Ini bermakna islam hanya berlegar dikalangan muslim sahaja. Kebanyakan kita orang melayu berkawan dengan orang bukan islam tetapi hampir keseluruhannya tidak mendakwahkan islam kepada mereka. Kita seolah-olah seperti membiarkan mereka menjadi penghuni neraka.
Di akhirat nanti kita akan dipersoalkan dihadapan Allah kerana membiarkan mereka begitu sahaja walaupun duduk berdekatan, dengan menganggapkan mereka telah tahu tentang agama islam.
Allah memberikan amaran kepada kita yg mengabaikan jihad (dakwah). Allah Berfirman maksudnya:
“Katakanlah (wahai Muhammad); Jika bapa-bapa kamu, dan saudara-saudara kamu, dan isteri-isteri (atau suami-suami) kamu, dan kaum keluarga kamu, dan harta benda yang kamu usahakan, dan perniagaan yang kamu bimbang akan merosot, dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai, - (jika semuanya itu) menjadi perkara-perkara yang kamu cintai lebih daripada ALLAH dan Rasul-Nya dan (daripada) berjihad untuk agamaNya, maka tunggulah sehingga ALLAH mendatangkan keputusan-Nya (azab seksa-Nya); kerana ALLAH tidak akan memberi petunjuk kepada orang-orang yang fasik derhaka”. ( At-Taubah: 24)
Nabi Muhammad SAW bersama para sahabat berdakwah selama 13 tahun menyampaikan seruan islam kepada penduduk bukan islam, tetap bersabar, tabah menghadapi segala ujian, tidak berputus asa, tetap dengan tugas menyampaikan risalah dakwah.
Allah Berfirman maksudnya:
"Maka berilah peringatan kerana sesungguhnya kamu rasul pemberi peringatan, kamu bukanlah orang yang berkuasa atas mereka (untuk terima ajaran islam) yang kamu sampaikan" (Surah Al-Gasyiyah: 21-22).
Allah Berfirman maksudnya:
"Dan sungguh Allah mengetahui bahawa dadamu menjadi sempit disebabkan apa yang mereka ucapkan maka bertasbihlah dengam memuji Tuhanmu dan jadikanlah kamu diantara orang yang bersujud"
(Surah Al-Hijr: 97-99)
Allah Berfirman maksudnya:
"Kadang-kadang orang kafir itu menginginkan seandainya mereka dahulu (didunia) menjadi orang muslim" (Surah Al-Hijr: 2)

No comments:

Post a Comment

Link

"KEYAKINAN ANDA MATLAMAT KAMI"