Google Search :

google search:
Google

Monday, December 26, 2016

Surat untuk YB Rafizi

Assalamualaikum YB,,

Selama ni, saya cuba memahami segala tindakan YB terhadap PAS. Kenapa YB menyerang PAS?Apa salah PAS terhadap YB? Dua soalan ni selalu bermain difikiran saya dan ianya saling berkait diantara satu sama lain. Seingat saya la, tidak ada seorang pun pemimpin PAS yang melancar serangan direct terhadap YB. Sehingga kini dan hari ini, PAS masih menghormati hubungan tahalul siyasi dengan PKR.

Alhamdulillah, ceramah YB semalam telah menjawab segala persoalan yang bermain difikiran saya.

Tak sangka, rupa-rupanya YB marah sangat kepada PAS kerana PAS tidak bertindak seperti yang YB rancang dalam langkah Kajang dan YB membawa emosi itu sehinggalah sekarang!.. YB!Pas bukan khadam YB yang hanya menurut segala permainan politik YB. Malah tindakan PAS ketika itu adalah wajar dan ia juga telah termaktub dalam perjanjian PR yang membolehkan bersetuju untuk tidak bersetuju.

YB juga mengatakan sepatutnya Langkah Kajang adalah smooth jika PAS berhikmah dan tidak bersikap keras. YB pliz, jangan salahkan orang lain diatas kelemahan kita sendiri. Sepatutnya YB ada backup plan dan bersedia dengan segala kemungkinan.  Untuk makluman YB sikap keras PAS adalah betul berdasarkan keputusan mahkamah terhadap Dato’ Khalid Ibrahim. Membuktikan penilaian PAS adalah sangat tepat.

Sepatutnya YB tidak membawa emosi peribadi ke medan politik. Yang lepas biarkanlah berlalu letakkanlah kepentingan rakyat dihadapan.

YB juga ada memaklumkan, yang Datuk Seri Anuar Ibrahim meminta YB dan beberapa pimpinan PKR yang lain untuk memujuk ahli PAS yang kalah dalam pemilihan supaya menyertai PKR.Saya rasa la YB, mungkin dulu DSAI telah nampak  apa yang akan berlaku hari pada harini. Sebab itu dia mengarahkan supaya memujuk ahli PAS yang kalah tersebut untuk masuk PKR.

Persoalan pokoknya, bila sudah memengang jawatan beberapa penggal dalam parti maka mereka merasakan jawatan tu satu hak  milik. Ada lagi satu parti yang menganggap Jawatan ni satu hak milik. YB tahu parti mana?Parti umno. Second citizen, first citizen tak perlu timbul pun. Malah pimpinan yang kalah tak perlu pun keluar daripada PAS, duduk sahaja dalam PAS . Berjiwa besarlah kalau nak jadi pemimpin.

Jika DSAI sendiri telah mengeluarkan arahan memujuk pemimpin yang kalah tersebut supaya masuk PKR.Apa lagi saya boleh kata YB, natijahnya ialah apa yang kita hadapi pada harini. Bubarlah PAN sahabat jika kita mahu mengalahkan BN. Saya percaya ramai penyokong2 PAN sebelum ini telah pun sedar. Politik PAN bukanlah untuk menyelamatkan rakyat. Politik PAN  hanyalah politik untuk menyelamatkan karier politik individu.

Masalah peribadi dan emosi peribadi jangan dicampur adukkan dalam masalah politik. Jika dicampur adukan rakyatlah yang akan menjadi mangsa YB. Sebelum ini, saya jangkakan rakan sembang di kedai kopi lebih penting daripada rakyat tapi saya silap. Realitinya, rakan sembang dalam kereta selama 4 jam adalah lebih penting daripada rakyat.

Saya begitu kecewa dengan YB. Sebagai akauntan, YB semestinya sudah terlatih supaya membuat keputusan secara objektif . Elakkan elemen bias yang boleh override professional judgement, inilah yang terkandung dalam MIA-by law Fundemental Principal yang saya belajar. ICAEW juga ada Five fundamental principal code of ethics yang YB belajar. Bagi saya, YB adalah akauntan yang gagal.

Sekian.

No comments:

Post a Comment

Link

"KEYAKINAN ANDA MATLAMAT KAMI"