Google Search :

google search:
Google

Thursday, August 18, 2016

TRANFORMASI PERKHIDMATAN AWAM DARAT: KEPUASAN PENGGUNA JADI KEUTAMAAN

Kenyataan Media Penerangan. 96

Oleh : Nasrudin bin Hassan
Ketua Penerangan PAS Pusat

1. Kehadiran perkhidmatan Uber dan GrabCar telah memberi cabaran yang lebih besar terhadap kemampanan industri teksi di negara ini. Malah, pengiktirafan terhadap perkhidmatan tersebut dilihat akan memberi implikasi negatif jika tiada langkah proaktif untuk memberi nafas baru terutamanya kepada industri teksi di Malaysia.

2. Isu yang menjadi perhatian adalah beberapa langkah pihak kerajaan dalam usaha menyediakan "padang yang sama rata" terhadap industri teksi, Uber dan GrabCar. Ini melibatkan pengenalan terhadap sistem "e-hailing" kepada semua termasuk perkhidmatan teksi, pengenalan kad pemandu Uber dan GrabCar serta kelonggaran beberapa peraturan (deregulation) terhadap industri teksi.

3. Namun, beberapa asas dalam mewujudkan situasi yang sama rata itu masih tidak dicermati dengan baik. Antaranya masalah permit individu pemandu teksi, cengkaman daripada syarikat-syarikat teksi dan juga kebajikan para pemandunya.

4. Di samping itu, cadangan kerajaan untuk mengenakan cukai kepada pemandu Uber dan GrabCar bukan langkah yang bijak kerana tambahan caj akhirnya dipindahkan kepada pengguna. Maka, bebanan itu terpaksa ditanggung pula oleh para pengguna.

5. Mewujudkan situasi yang sama rata adalah bahagian penting bagi melahirkan persaingan yang sihat kepada perkhidmatan awam darat. Persaingan yang sihat seterusnya akan memberikan kepuasan dan kemudahan yang akan dinikmati oleh para pengguna.

6. Tuntasnya, kerajaan perlu meneliti kesemua aspek secara teliti dan tidak mencari peluang untuk memperoleh "keuntungan" secara mudah tetapi akhirnya menjadi bebanan yang terpaksa ditanggung pemain industri seterusnya para pengguna yang menggunakan perkhidmatan tersebut.

Sekian.

No comments:

Post a Comment

Link

"KEYAKINAN ANDA MATLAMAT KAMI"