Google Search :

google search:
Google

Sunday, April 30, 2017

Tahaaluf mestilah dipastikan dasar-dasar Islam dipertahankan

Pukul 5:57 petang, laungan Allahuakhbar! bergema di Dewan Dato' Fadzil Noor apabila Perwakilan Dewan Ulama PAS Pusat, Ustaz Zulkifli dijemput oleh Pengerusi Tetap Muktamar untuk membentangkan Usul Tahaaluf Siasi. Usul ini adalah usul yang dibawa bersama Dewan Ulama PAS Pusat, Dewan Pemuda PAS Pusat, dan 21 kawasan secara keseluruhannya.

Negeriku tidak kurang hebatnya dengan Kawasan Kuala Terengganu, Marang, Kuala Nerus, dan Dungun terselit dalam senarai pembawa usul. Tahniah awok kite kerana tegas menyatakan pendirian. Memang nelang!

Dalam pembentangan yang penuh semangat, Ustaz Zulkifli menyentuh Syarat Tahaaluf Siasi yang telah digariskan oleh Majlis Syura Ulama (MSU) iaitu:

1. Tahaaluf mestilah dijalankan sebagai wasilah untuk menegakkan Islam, memperkukuhkan kedudukan umat Islam serta membuka ruang untuk pelaksanaan Islam.

2. Tahaaluf mestilah dipastikan dasar-dasar Islam dipertahankan.

3. Intima' hendaklah diberikan kepada kepimpinan gerakan Islam, bukan kepada pakatan Tahaaluf.

4. Tahaaluf hendaklah dijadikan ruang dan medan menyampaikan dakwah.

5. Matlamat kemenangan Islam tidak boleh menghalalkan Tahaaluf secara mutlak.

6. Mandat membuat penilaian Tahaaluf mestilah dibuat oleh MSU.

Banyak pelanggaran syarat berlaku sepanjang Tahaaluf Siasi PAS dengan PKR melalui pendedahan kronologi-kronologi pengkhianatan mereka. Antaranya, PKR sokong calon PAN di PRK Sungai Besar dan Kuala Kangsar, gagal memberi sokongan kepada kita dalam isu RUU355 malah menentangnya, dan kenyataan-kenyataan terbuka pimpinan PKR memperlihatkan keceluparan dan kebiadapan mereka terhadap kita yang jelas tidak menunjukkan semangat setiakawan.

Pada pukul 6:17 petang, Ustaz Zulkifli membacakan usul ini:

Maka, sempena Muktamar Tahunan PAS kali ke-63 yang berlansung pada 29 April hingga 1 Mei 2017 bersamaan 2 hingga 4 Sya'aban 1438, di Kompleks PAS Kedah, Kota Sarang Semut, Kedah Darul Aman, kami mengusulkan supaya Tahaaluf Siasi antara PAS dan PKR diputuskan tertakluk kepada keputusan MSU menurut peruntukan perlembagaan PAS.

Serentak itu juga, dewan sekali lagi bergegar dengan  laungan Allahuakbar!! Allahuakhbar!! Allahuakhbar!!!

Selepas itu Ustaz Fadli Shaari, perwakilan Pasir Mas mengambil tempat sebagai pembahas usul yang pertama. Pengkhianatan PKR didedahkan satu persatu diiringi dengan fakta yang cukup kemah. Padu dan cukup bertenaga pembahasan anak muda ini. Berderau bulu roma. Antara perbahasan menyokong usul terbaik pernah aku ikuti. Alhamdulillah, PAS tidak pernah ketandusan pemuda yang hebat.

Sepatutnya pembahas usul ada dua orang tetapi Pengerusi Tetap buat keputusan cukuplah dengan seorang. Padan doh tu. Sangat sempurna dah pembahasan dari Perwakilan Pasir Mas.

Perwakilan yang menyokong usul diminta bangun dan mereka yang memenuhi dewan semua bangun termasuklah semua AJK PAS Pusat dan Ahli Majlis Syura Ulama yang berada di atas pentas. Pengerusi Tetap minta sesiapa yang menyokong usul supaya kata setuju dan semua jawab setuju. Tiga kali Pengerusi Tetap tanya dan tiga kali jugalah dewan bergema dengan jawapan setuju.

Akhirnya, jam 6.28 petang, Muktamar Tahunan Parti Islam Se-Malaysia (PAS) Pusat ke-63 sebulat suara meluluskan usul Tahaaluf Siasi PAS dengan PKR ditamatkan!

Alhamdulillah. Tahniah kepada semua Muktamirin dan Muktamirat kerana tegas menyatakan pendirian. Sama-sama kita tunggu keputusan yang akan dibuat oleh MSU nanti. Bagi pihak diri sendiri begitu puas hati.

Kepada PKR, sayonara diucapkan. Bercerailah kita tanpa talak. Cukup sampai di sini. Mana mungkin tangan kanan bersalaman jika tangan kiri mung tumbuk aku.

Allahuakhbar!!
Allahuakhbar!!
Allahuakhbar!!

#AkuPemudaPas
#BersamaKepimpinanUlama

No comments:

Post a Comment

Link

"KEYAKINAN ANDA MATLAMAT KAMI"