Google Search :

google search:
Google

Saturday, June 4, 2016

Aqidah dan Perjuangan

petikan ceramah almarhum Ust Fadhil Noor dan TGHH.

Maksud aqidah dlm ayat itu pun si penulis tu tidak faham. Mungkin dia suka pilih sekerat-kerat dan kemudian ulas ikut cara faham sendiri. Ironinya kesimpulan yg dia buat sendiri "tempek" pada belakang org lain 😊

Dalam keghairah mewujudkan situasi panas utk memburukkan imej presiden Pas, dia lupa ada teks yg lengkap ttg ucapan tersebut yg menunjukkan sikap keterbukaan dan politik yg merentasi sempadan.

Seperkara lagi, penulis parti Amanah ini juga perlu baca buku yg dipetiknya secara kurang tepat iaitu " ikhtilaf yg diharuskan syarak " semula.

Pertama, buku tersebut judulnya الصحوة الاسلامية بين الاختلاف المشروع والتفرق المذموم"

Maksudnya "Kebangkitan Islam di antara Perselisihan yg diharuskan dan Perpecahan yg dicela".

Dalam buku ini, syaikh Dr Yusuf al-Qaradhawi mengkritik pihak yg menubuhkan berbilang parti di atas nama Islam kerana akan melemahkan kesatuan.

Lebih menarik lagi, beliau menggambarkan bahawa di sebalik perpecahan yg berlaku di kalangan umat Islam ada "tangan2 ghaib" yg mencaturnya.

Beliau membawakan kisah Yahudi yg bernama Syaz bin Qays (kalau tak salah sbb lama sgt baca buku ini dan masih ada dlm smpanan), yg pernah menghantar seorang pemuda Yahudi di Madinah utk turut serta dlm perkumpulan orang Islam dan membangkitkan semula kisah Perang Bu'ath yg pernah berlaku di atas kaum Aus dan Khazraj. Tujuannya ada agar umat Islam kembali berperang dan dia berjaya sehinggalah berita sampai kpada Rasulullah saw lalu baginda kembali menenangkan keadaan yg hampir membawa kpd peperangan saudara.

Di zaman ini pun ada "tangan2 ghaib" itu. Kita sudah sedar tapi saudara kita masih ada yg terbuai2 dgn angan2 masing2...

No comments:

Post a Comment

Link

"KEYAKINAN ANDA MATLAMAT KAMI"